På min arbetsplats har vi en aktiv gruppchatt i Microsoft Teams där vi diskuterar kunder och deras problem. Ibland får vi in saker där problemet är relaterat till Microsoft drift och deras tjänster. Så för att få in driftstörningar har jag ,ed hjälp av Microsoft Power Automate skapat ett flöde som gör just det.

Så från Microsoft Twitterkonto

Till detta

För att implementera detta behöver du:

  • Microsoft 365-konto
  • Twitter-konto

Inne i Power Automate så kopplar du ihpp med ditt Twitter-konto. Du kan använda ditt personliga Twitter-konto eller skapa ett nytt.

Kom igång

Surfa in på https://powerautomate.microsoft.com och logga in med ditt Microsoft-konto.

Från menyn tryck på Create och sedan Automated Flow.

Ge ditt flöde ett lämpligt namn, exempel "Microsoft 365 status till Teams". Sedan under Choose your flow’s trigger, sök efter tweet. Klicka på Create.

Logga in med ditt Twitter-konto.

Tryck på Authorize app för att kunna låta Power Automate läsa tweets på Twitter.

Efter att du autentiserat Twitter så kommer visas nedanstående fönster. I denna skriver du from:@MSFT365Status och tryck sedan på Apply.

Klicka på New Step.

Då kontot @MSFT365Status ibland svarar på andras tweets eller liknande så vill vi filtrera bort dessa. Annars kommer allt att skickas in till Teams. Så för att filtrera bort allt som inte är tweets (och inte svar) från ovan konto så använder vi in_reply_to_user_id.

Klicka på Choose a value field. Sök och klicka sedan på in_reply_to_user_id.

Tryck på rutan i mitt och välj is not equal to och lämna sista rutan tom.

Under if no lägger vi till vårt meddelande som ska skickas till Teams. Konfigurera hur du vill ha det.

Nu är flödet klart och du kan spara det.

Nästa gång kontot @MSFT365Status tweetar så kommer det att skickas in automatiskt till Teams enligt ovan.